Český finanční a účetní časopis 2021(1):5-21 | DOI: 10.18267/j.cfuc.552

Dodržování fiskálních pravidel v zemích EU

Pavel Morda
Vysoká škola ekonomická v Praze, Národohospodářská fakulta, katedra hospodářské a sociální politiky, Praha

Globální finanční krize a následná evropská dluhová krize odhalily slabiny ve strukturálním nastavení fiskální politiky mnoha evropských zemí, ve kterých v minulé dekádě došlo ke značnému nárůstu veřejného dluhu. Zároveň byla přehodnocena a upravena fiskální pravidla, která jak se ukázalo, nekladla dostatečný důraz na stabilizační funkci fiskální politiky a vládám jednotlivých evropských zemí umožňovala procyklické nastavení fiskální politiky. Společně se zavedením nových fiskálních pravidel byly na území EU také zřízeny politicky nezávislé národní dohledové orgány v podobě fiskálních rad. Z provedené empirické analýzy dodržování fiskálních pravidel v zemích EU v letech 2002–2019 však vyplývá, že čtyři současně platná fiskální pravidla byla dodržována pouze z 55 %. Zároveň je zřejmé, že mezi zeměmi lze nalézt značné rozdíly z hlediska tendence k dodržování fiskálních pravidel. Dlouhodobější negativní důsledky pro fiskální politiku pak v roce 2020 zapříčinila pandemie COVID-19, v důsledku které došlo v zemích EU k průměrnému navýšení dluhu v poměru k HDP o více než 10 p.b.

Klíčová slova: Fiskální pravidla; fiskální rady; fiskální politika

Compliance with fiscal rules in EU countries

The global financial crisis and the ensuing European debt crisis have exposed weaknesses in the structural fiscal stance of many European countries, where public debt has risen sharply over the past decade. At the same time, fiscal rules were reconsidered and adjusted, which did not consider the stabilizing function of fiscal policy important and allowed the governments of European countries to set pro-cyclical fiscal policies. Along with the implementation of new fiscal rules, politically independent national fiscal councils have also been established in the EU. An empirical analysis of compliance with fiscal rules in EU countries in 2002-2019 shows that only 55% of fiscal rules were complied with. At the same time, it seems that significant differences can be found between countries in terms of their tendency to comply with fiscal rules. The long-term negative consequences for fiscal policy were caused by the COVID-19 pandemic, which resulted in an average increase in debt relative to GDP of more than 10 percentage points.

Keywords: Fiscal rules; Fiscal councils; Fiscal policy
JEL classification: E62, H6, H87

Vloženo: 17. leden 2021; Revidováno: 30. leden 2021; Přijato: 7. únor 2021; Zveřejněno: 3. září 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Morda, P. (2021). Dodržování fiskálních pravidel v zemích EU. Český finanční a účetní časopis2021(1), 5-21. doi: 10.18267/j.cfuc.552
Stáhnout citaci

Reference

  1. BEETSMA, R., DEBRUN, X., FANG, X., KIM, Y., LLEDÓ, V., MBAYE, S., ZHANG, X., 2018. Independent Fiscal Councils: Recent Trends and Performance [online]. IMF Working Paper 18/68. [vid. 9. 1. 2021]. Dostupné z: https://ssrn.com/abstract=3182486. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BRUEGEL, 2020. The fiscal response to the economic fallout from the coronavirus. [online]. [vid. 14. 1. 2021]. Dostupné z: https://www.bruegel.org/publications/ datasets/covid-national-dataset/.
  3. CALMFORS, L., WREN-LEVIS, S., 2011. What should fiscal councils do? Economic Policy. Sv. 26, č. 68, s. 649-695. doi: 10.1111/j.1468-0327.2011.00273.x. Přejít k původnímu zdroji...
  4. DEBRUN, X., 2013. The Functions and Impact of Fiscal Councils [online]. International Monetary Fund [vid. 17. 1. 2021]. Dostupné z: https://www.imf.org/external/np/pp/eng/2013/071613.pdf.
  5. DEBRUN, X., MOULIN, L., TURRINI, A., AVUSO-I-CASALS, J., KUMAR, M., DRAZEN, A., FUEST, C., 2008. Tied to the Mast? National Fiscal Rules in the European Union. Economic Policy. Sv. 23, č. 54, s. 297-362. doi: 10.1111/j.1468-0327.2008.00199.x. Přejít k původnímu zdroji...
  6. EUROPEAN FISCAL BOARD, 2020. Compliance Tracker Dataset [online]. [vid. 10. 1. 2021]. Dostupné z: https://ec.europa.eu/info/files/efb-compliance-tracker-dataset_en.
  7. EUROSTAT, 2021. Government deficit/surplus, debt and associated data [online]. [vid. 19. 1. 2021]. Dostupné z: https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do? dataset=gov_10dd_edpt1⟨=en.
  8. JANKOVICS, L., SHERWOOD, M., 2017. Independent Fiscal Institutions in the EU Member States: The Early Years [online]. European Commision Discussion Paper 067 [vid. 3. 1. 2021]. Dostupné z: https://ec.europa.eu/info/sites/info/ files/dp_067_en.pdf.
  9. LAKOTOVÁ, L., ZAMRAZILOVÁ, E., 2019. Comparative analysis of long-term sustainability of EU pension systems: some implications for Czech Republic. In: LÖSTER, T., PAVELKA, T. International Days of Statistics and Economics 2019. Slaný: Melandrium. s. 910-919. Přejít k původnímu zdroji...
  10. LARCH, M., SANTACROCE, S., 2020. Numerical compliance with EU fiscal rules: The compliance database of the Secretariat of the Europeans Fiscal Board [online]. [vid. 7. 1. 2021]. Dostupné z: https://fondazionecerm.it/wp-noc tent/uploads/2020/10/EC-numerical_compliance_with_eu_fiscal_rules_en_3.pdf.
  11. MFČR [Ministerstvo financí České republiky], 2017. Fiskální výhled České republiky [online]. [vid. 6. 1. 2021]. Dostupné z: https://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/makroekonomika/fiskalni-vyhled/2017/fiskalni-vyhled-cr-listopad-2017-30172.
  12. MFČR [Ministerstvo financí České republiky], 2021. Plnění státního rozpočtu ČR za leden až prosinec 2020 [online]. [vid. 10. 1. 2021]. Dostupné z: https://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2021/pokladni-plneni-sr-40434.
  13. MORDA, P., 2020. Reakce hospodářské politiky na vnitřní a vnější šoky. Český finanční a účetní časopis. Roč. 15, č. 1, s. 41-62. doi: 10.18267/j.cfuc.543. Přejít k původnímu zdroji...
  14. MURPHY, M., 2017. Demographic Determinants of Population Aging in Europe since 1850. Population and Development Review. Sv. 43, č. 2, s. 257-283. doi: 10.1111/padr.12073. Přejít k původnímu zdroji...
  15. POLACKOVA BRIXI, H., SCHICK, A., 2002. Goverment at Risk: Contingent Liabilities and Fiscal Risk. The World Bank. doi: 10.1596/978-0-8213-4835-2. Přejít k původnímu zdroji...
  16. ROMER, C., ROMER, D., 2019. Fiscal Space and the Aftermath of Financial Crises: How It Matters and Why. Brooking Papers on Economic Activity [online]. Č. 1, s. 239-313. [vid. 23. 1. 2021]. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/26798821. doi: 10.1353/eca.2019.0003. Přejít k původnímu zdroji...
  17. SCHAECHTER, A., KINDA, T., BUDINA, N., WEBER, A., 2012. Fiscal Rules in Response to the Crisis: Toward the "Next-Generation" Rules. A New Dataset. IMF Working Papers. Sv. 12, č. 187. doi: 10.5089/9781475505351.001. Přejít k původnímu zdroji...
  18. SCHUKNECHT, L., MOUTOT, P., ROTHER, P., STARK, J., 2011. The Stability and Growth pact: Crisis and Reform [online]. ECB Occasiona Paper No. 129. [vid. 20. 1. 2021]. Dostupné z: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract _id=1791598. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.