Český finanční a účetní časopis 2021(1):37-51 | DOI: 10.18267/j.cfuc.554
Daňové, finanční a makroekonomické faktory firemního dárcovství v podmínkách české ekonomiky
- Ostravská univerzita, Přírodovědecká fakulta, 30. dubna 22, 701 03 Ostrava
Ochota firem poskytovat dary je ovlivněna řadou faktorů. Cílem tohoto výzkumu bylo určit, do jaké míry dárcovství ovlivňuje daňová legislativa, finanční výsledky a makroekonomické faktory. Ke stanovení těsnosti a významu vztahů mezi proměnnými byla použita korelační analýza. Model byl založen na údajích Ministerstva financí ČR za období 2002-2019. Zjistil jsem, že změny daňové legislativy nemají na dárcovství příliš významný vliv, protože firmy dárcovskou politiku řídí především na základě dosaženého výsledku hospodaření. I když se vztah dárcovství s náklady neprokázal jako signifikantní, nelze vyloučit, že firmy pohlíží na dárcovství především jako na nákladovou položku podobnou reklamě nebo PR.
Klíčová slova: Altruismus; Firemní filantropie; Společenská odpovědnost firem; Odečitatelné položky; Dárcovství; Daňová politika; Daňové úlevy
Tax, financial and macroeconomic factors of corporate giving in the context of the Czech economy
The willingness of companies to donate is influenced by a number of factors. This paper intended to determine to what extent the tax legislation, financial results and macroeconomic factors affect corporate donation. Correlation analyses were used to determine the strength and significance of the relationships between variables. Model was based on data from the Ministry of Finance Czech Republic for the period 2002–2019. I have found that changes in tax regulation does not have a significant impact on donations, because companies manage donor policy primarily on the basis of the result achieved. Although the relationship of donation with costs has not proven to be significant, it cannot be excluded that companies view donation primarily as a cost item similar to advertising or PR.
Keywords: Altruism; Corporate philantropy; Corporate social responsibility; CSR, Deductibility limits; Donating; Giving; Tax policy; Tax shelters
JEL classification: D21, D64, L3, M14
Vloženo: 9. duben 2021; Revidováno: 16. červenec 2021; Přijato: 19. červenec 2021; Zveřejněno online: 2. září 2021; Zveřejněno: 3. září 2021 Zobrazit citaci
Reference
- ADAMS, M., HARDWICK, P., 1998. An Analysis of Corporate Donations: United Kingdom Evidence. Journal of Management Studies [online]. Sv. 35, č. 5, s. 641-654 [vid. 2020-07-23]. doi: 10.1111/1467-6486.00113.
Přejít k původnímu zdroji...
- ALMUNIA, M., GUCERI, I., LOCKWOOD, B., SCHARF, K., 2020. More giving or more givers? The effects of tax incentives on charitable donations in the UK. Journal of Public Economics [online]. Sv. 183, s. 104-114. doi: 10.1016/j.jpubeco.2019.104114.
Přejít k původnímu zdroji...
- AMATO, L. H., AMATO, C. H., 2012. Retail Philanthropy: Firm Size, Industry, and Business Cycle. Journal of Business Ethics. Sv. 107, č. 4, s. 435-448. Dostupné z: doi: 10.1007/s10551-011-1048-x.
Přejít k původnímu zdroji...
- ANDREONI, J., 2001. Philanthropy, Economics of. In: International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences [online]. B.m.: Elsevier. S. 11369-11376. doi: 10.1016/b0-08-043076-7/02298-1.
Přejít k původnímu zdroji...
- ANDREONI, J., 2015. Charity and Philanthropy, Economics of. In: International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences [online]. B.m.: Elsevier. S. 358-363. doi: 10.1016/b978-0-08-097086-8.71001-4.
Přejít k původnímu zdroji...
- BAKIJA, J., HEIM, B. T., 2008. How Does Charitable Giving Respond to Incentives and Income? Dynamic Panel Estimates Accounting for Predictable Changes in Taxation. SSRN Electronic Journal [online]. doi: 10.2139/ssrn.1120996.
Přejít k původnímu zdroji...
- BATSON, C. D., SHAW, L. L., 1991. Evidence for Altruism: Toward a Pluralism of Prosocial Motives. Psychological Inquiry [online]. Roč. 2, č. 2, s. 107-122. doi: 10.1207/s15327965pli0202_1.
Přejít k původnímu zdroji...
- BRAMMER, S., MILLINGTON, A., 2005. Profit maximisation vs. agency: An analysis of charitable giving by UK firms. Cambridge Journal of Economics [online]. Sv. 29, č. 4, s. 517-534. doi: 10.1093/cje/bei036.
Přejít k původnímu zdroji...
- BRAMMER, S., MILLINGTON, A., 2008. Does it pay to be different? An analysis of the relationship between corporate social and financial performance. Strategic Management Journal [online]. Sv. 29, č. 12, s. 1325-1343. doi: 10.1002/smj.714.
Přejít k původnímu zdroji...
- CHALUPNÍČEK, P., 2008. Altruism and social entrepreneurship - towards a theory of non-market organizations. Politická ekonomie [online]. Sv. 56, č. 5, s. 643-655. [vid. 5. 3. 2021]. doi: 10.18267/j.polek.656.
Přejít k původnímu zdroji...
- ČSÚ, 2019. Hlavní makroekonomické ukazatele [online]. [vid. 26. 8. 2020]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/hmu_cr.
- DUQUETTE, N. J., 2016. Do tax incentives affect charitable contributions? Evidence from public charities' reported revenues. Journal of Public Economics [online]. Sv. 137, s. 51-69. doi: 10.1016/j.jpubeco.2016.02.002.
Přejít k původnímu zdroji...
- FINANČNÍ SPRÁVA, 2020a. Databáze daňových tiskopisů | Daňové tiskopisy | Finanční správa [online]. [vid. 25. 3. 2021]. Dostupné z: https://www.financnisprava.cz/cs/danove-tiskopisy/databaze-aktualnich-danovych-tiskopisu.aspx/?rok=2020&tiskdruh=TDFU&dan=T_WEB03.
- FINANČNÍ SPRÁVA, 2020b. Údaje z daňových přiznání | Analýzy a statistiky | Daně | Finanční správa [online]. [vid. 25. 3. 2021]. Dostupné z: https://www.financnisprava.cz/cs/dane/analyzy-a-statistiky/udaje-z-danovych-priznani.
- GITTELL, R., TEBALDI, E., 2006. Charitable Giving: Factors Influencing Giving in U.S. States. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly [online]. Sv. 35, č. 4, s. 721-736. doi: 10.1177/0899764006289768.
Přejít k původnímu zdroji...
- HANOUSEK, J., KOČENDA, E., SVÍTKOVÁ, K., 2010. Corporate philanthropy in the Czech and Slovak republics. Finance a Uver - Czech Journal of Economics and Finance. Sv. 60, č. 2, s. 102-121. ISSN 00151920. Dostupné také z: doi: 10.2139/ssrn.1125712.
Přejít k původnímu zdroji...
- HENDERSON, D., 2005. Misguided Virtue. SSRN Electronic Journal. doi: 10.2139/ssrn.681168.
Přejít k původnímu zdroji...
- HLADKÁ, M., HYÁNEK, V., 2017. A Model of Donor Behaviour in the Czech Republic. Acta Oeconomica Pragensia [online]. Sv. 25, č. 2, 17-33. doi: 10.18267/j.aop.572.
Přejít k původnímu zdroji...
- HLAVÁČEK, M., HLAVÁČEK, J., 2007. Za jakých podmínek je pro firmu lukrativním společensky zodpovědné chování ? [online]. IES Occasional Paper 3/2007 [vid. 14. 3. 2020]. Dostupné z: http://ies.fsv.cuni.cz/default/file/download/ id/5687.
- JOHNSON, O., 1966. Corporate Philanthropy: An Analysis of Corporate Contributions. The Journal of Business. Sv. 39, č. 4, s. 489-504. doi: 10.1086/294890.
Přejít k původnímu zdroji...
- KARNANI, A. G., 2010. The Case Against Corporate Social Responsibility. The Wall Street Journal [online]. [vid. 1. 2. 2020]. Dostupné z: https://www.wsj.com/articles/SB10001424052748703338004575230112664504890.
- KARNANI, A. G., 2011. CSR Stuck in a Logical Trap a Response to Pietra Rivoli and Sandra Waddock's "'First They Ignore You…': The Time-Context Dynamic and Corporate Responsibility". California Management Review. Sv. 53, č. 2, s. 105-111. doi: 10.1525/cmr.2011.53.2.105.
Přejít k původnímu zdroji...
- KIRSCHNEROVÁ, P., JANOUŠKOVÁ, J., 2017. The tax deduction to donations of companies in the Czech regions. In: Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference Region v rozvoji společnosti 2016 [online]. Brno: Mendelova univerzita, s. 423-430 [vid. 10. 5. 2020]. Dostupné z: http://www.icabr.com/respo/ RESPO_2016.pdf.
- KITCHEN, H., 1992. Determinants of charitable donations in Canada: a comparison over time. Applied Economics [online]. Sv. 24, č. 7, s. 709-713. [vid. 14. 8. 2020]. doi: 10.1080/00036849200000039.
Přejít k původnímu zdroji...
- KOMERČNÍ BANKA, 2020. Společenská odpovědnost | Komerční banka [online]. [vid. 13. 1. 2021]. Dostupné z: https://www.kb.cz/cs/o-bance/vse-o-kb/spolecenska-odpovednost.
- NAVARRO, P., 1988. Why Do People Really Give to Charity ? The Journal of Business [online]. Sv. 61, č. 1, s. 65-93. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/2352980. doi: 10.1086/296420.
Přejít k původnímu zdroji...
- NET4GAS, 2020. Firemní filantropie - NET4GAS [online]. [vid. 31. 1. 2020]. Dostupné z: https://www.net4gas.cz/cz/csr/.
- PORTER, M. E., KRAMER, M. R., 2002. The competitive advantage of corporate philanthropy. Harvard Business Review [online]. Sv. 133, s. 56-68. Dostupné z: https://hbr.org/archive-toc/BR0212.
- QIAN, C., GAO, X., TSANG, A., 2015. Corporate Philanthropy, Ownership Type, and Financial Transparency. Journal of Business Ethics [online]. doi: 10.1007/s10551-014-2109-8.
Přejít k původnímu zdroji...
- REICH, R. B., 2008. The Case Against Corporate Social Responsibility. SSRN Electronic Journal [online]. doi: 10.2139/ssrn.1213129.
Přejít k původnímu zdroji...
- ŠKODA AUTO, 2020. ŠKODA Sustainability [online]. [vid. 13. 1. 2021]. Dostupné z: https://www.skoda-auto.com/company/sustainability-social-responsibility.
- TIEHEN, L., 2001. Tax Policy and Charitable Contributions of Money. National Tax Journal [online]. Sv. 54 č. 4, s. 707-723. [vid. 1. 2. 2021]. doi: 10.17310/ntj.2001.4.01.
Přejít k původnímu zdroji...
- WEBB, N. J., 1996. Tax Incentives for Corporate Giving Programs: Administration in Social Work [online]. Sv. 20, č. 3, s. 39-56. doi: 10.1300/J147v20n03_03.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.