Český finanční a účetní časopis 2021(4):19-29 | DOI: 10.18267/j.cfuc.566

Impact of Svarc system on Tax Revenues in the Czech Republic

Savina Finardi, Anna Melicharová
Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta financí a účetnictví, katedra veřejných financí, Praha

The article discusses the importance of the Svarc system and its impact on tax revenues in the Czech Republic. According to Czech case law, part of the income is legally taxed in the partial tax base on income from independent activity, although it should rather be income from dependent activity. This is a main feature of the Czech tax system, and it has impact on Czech public finance. Tax revenues of individuals in the Czech Republic are driven mainly by dependent activity, i.e., income from employment. For the analysis, a method was chosen that focuses on the share of self-employed persons without employees in the working age population, according to the economic branches of NACE. The aim of the article was to identify the economic sectors in which, according to Eurostat data, the Svarc system is being overused and subsequently, the lost personal income tax and social security and health insurance from employment were estimated. The total estimate of such tax gap is CZK 14.4 billion.

Keywords: Tax Revenues; Svarc system; Tax Optimization.
JEL classification: H20, H26

Received: November 7, 2021; Revised: December 30, 2021; Accepted: December 30, 2021; Prepublished online: February 7, 2022; Published: February 8, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Finardi, S., & Melicharová, A. (2021). Impact of Svarc system on Tax Revenues in the Czech Republic. Czech Financial and Accounting Journal2021(4), 19-29. doi: 10.18267/j.cfuc.566
Download citation

References

  1. BEBLAVÝ, M., PROUSKOVÁ, E., 2010. Rovná daň a zdanenie práce - Česká a slovenská skúsenost. Ekonomický časopis. Roč. 58, č. 8, s. 821-837.
  2. BLECHOVÁ, B., 2012. Progresivní nebo "rovná daň" - ekonomické i politické dilema. Politická ekonomie. Roč. 60, č. 5, s. 668-678. [vid. 29. 12. 2021]. Dostupné také z: https://polek.vse.cz/pdfs/pol/2012/05/05.pdf. doi: 10.18267/j.polek.868. Go to original source...
  3. ČNB, 2020. Výběr dat: Státní rozpočet a daně [online]. [vid. 11. 7. 2020]. Dostupné z: https://www.cnb.cz/cnb/STAT.ARADY_PKG.VYSTUP?p_period =12&p_sort =1&p_des=50&p_sestuid=1410&p_uka=7%2C8&p_strid=ABA&p_od=200201&p_do=202110&p_lang=CS&p_format=0&p_decsep=%2C.
  4. ČSSZ [Česká správa sociálního zabezpečení], 2020. Počet OSVČ v ČR [online]. [vid. 7. 12. 2020]. Dostupné z: https://data.cssz.cz/web/otevrena-data/graf-pocet-osvc-v-cr.
  5. ČSÚ [Český statistický úřad], 2019. Evidenční počet zaměstnanců a jejich mzdy - 4. čtvrtletí 2018: Tab. 122 Počet zaměstnanců a průměrné hrubé měsíční mzdy podle CZ-NACE (fyzické osoby) [online]. [vid. 25. 4. 2020]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/evidencni-pocet-zamestnancu-a-jejich-mzdy-4-ctvrtleti-2018-3lj28y9f6u.
  6. ČSÚ [Český statistický úřad], 2020. Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE): Vysvětlivky [online]. [vid. 23. 4. 2021]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/klasifikace_ekonomickych_cinnosti_cz_nace/.
  7. ČSÚ [Český statistický úřad], 2021. Mzdy, náklady práce - časové řady: Tab. 2 Průměrná hrubá měsíční mzda podle odvětví - sekce CZ-NACE (na přepočtené počty) [online]. [vid. 25. 4. 2021]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/ pmz_cr.
  8. EUROSTAT, 2021a. Self-employment by sex, age and economic activity (from 2008 onwards, NACE Rev. 2) - 1000 [online]. [vid. 19. 2. 2021]. Dostupné z: https://1url.cz/vKinq.
  9. EUROSTAT, 2021b. Population by sex, age, citizenship and labour status [vid. 19. 2. 2021]. Dostupné z: https://1url.cz/nKoe7.
  10. JACKSON, P. M., BROWN, C. V., 2003. Ekonomie veřejného sektoru. Praha: Eurolex Bohemia.
  11. KANNIAINEN, V., PANTEGHINI, P. M., 2008. Tax Neutrality: Illusion or Reality? The Case of Entrepreneurship. FinanzArchiv. Sv. 69, č. 2, s. 167-193. doi: 10.1628/001522113x666926. Go to original source...
  12. KUBÁTOVÁ, K., 2003. Daňová teorie a politika. 3., přeprac. vyd. Praha: ASPI.
  13. NEČAS, J., 2006. Petrohradský paradox a rovná daň. Politická ekonomie. Roč. 54, č. 1, s. 48-55. Dostupné také z: https://polek.vse.cz/pdfs/pol/2006/01/08.pdf. doi: 10.18267/j.polek.546. Go to original source...
  14. SAMUELSON, P. A., NORDHAUS, W. D., 2007. Ekonomie. 18. vyd.. Přeložil GREGOR, G. Praha: NS Svoboda.
  15. ŠIROKÝ, J., 2003. Daňové teorie s praktickou aplikací. Praha: C.H. Beck.
  16. SMITH, A., 2001. Pojednání o podstatě a původu bohatství národů. Nové přeprac. vyd. opatřené margináliemi. Přeložil IRGL, V. Praha: Liberální institut
  17. SOJKOVÁ, L., 2011. Deformace trhu práce prostřednictvím systému zdaňování fyzických osob. Ekonomie a Management. Roč. 14, č. 3, s. 6-15.
  18. SORENSEN, P. B., 2005. Dual Income Taxation: Why and how? FinanzArchiv. Sv. 61, č. 4, s. 559-586. doi: 10.1628/001522105776072780. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.