Český finanční a účetní časopis 2024(1):77-89 | DOI: 10.18267/j.cfuc.587

Daňová gramotnost žáků středních škol v ČR a její determinanty

Jan Mašát
Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta financí a účetnictví, katedra veřejných financí, Praha

V tomto článku je prezentována rozsáhlá studie, která se zabývá daňovou gramotností a která představuje nejrozsáhlejší doposud publikovaný výzkumný příspěvek v této oblasti. Výsledky studie naznačují, že přibližně třetina žáků středních škol neví, jaká je základní sazba DPH ani to, jak je tato daň významná pro státní rozpočet. Pouze každý desátý žák zaznamenal, že daň z příjmů fyzických osob zahrnuje dvě pásma sazby. Výsledky pocházejí z dotazníkových šetření na tuzemských středních školách s účastí téměř 500 žáků z celkem pěti typů středních škol analyzované pomocí metody chí-kvadrát test nezávislosti. Faktor pohlaví neovlivňuje daňovou gramotnost středoškoláků (p-hodnota 0,8407), naopak se daňová gramotnost liší v závislosti na typu navštěvované školy (p-hodnota 0) a zároveň je prokázána závislost mezi velikostí daňové gramotnosti a tím, jaký má žák vztah k daním (p-hodnota 0,0142).

Klíčová slova: Daňová gramotnost; Studenti středních škol; Dotazníkové šetření; Chí-kvadrát test nezávislosti.

Tax literacy of secondary school pupils in the Czech Republic and its determinants

This paper presents a large-scale study that deals with tax literacy and represents the largest research contribution published to date in this area. The study results indicate that approximately one-third of secondary school pupils do not know the basic VAT rate or how important this tax is for the state budget. Only one in ten pupils noted that personal income tax includes two bands of the rate. The results come from questionnaire surveys at domestic secondary schools with the participation of almost 500 pupils from five types of secondary schools analyzed using the chi-square test of independence method. The gender factor does not affect the tax literacy of secondary school students (p-value 0.8407); on the contrary, tax literacy differs depending on the type of school attended (p-value 0) and, at the same time, dependence between the level of tax literacy and the pupil's relationship to taxes (p-value 0.0142) has been demonstrated.

Keywords: Tax literacy; High school students; Questionnaire survey; Chi-square test of independence
JEL classification: A22, D14, I23

Vloženo: 5. únor 2024; Přijato: 5. únor 2024; Zveřejněno: 24. únor 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Mašát, J. (2024). Daňová gramotnost žáků středních škol v ČR a její determinanty. Český finanční a účetní časopis2024(1), 77-89. doi: 10.18267/j.cfuc.587
Stáhnout citaci

Reference

  1. ANDĚL, J., 2007. Základy matematické statistiky. 2., opr. vyd. Praha: Matfyzpress.
  2. BLATNÁ, D., 2008. Metody statistické analýzy. 3. vyd. Praha: Bankovní institut vysoká škola.
  3. BLECHOVÁ, B., a Š. SOBOTOVICOVÁ, 2013. Daňová vzdělanost jako součást finanční gramotnosti/Tax Education as a Part of Financial Literacy. Trendy ekonomiky a management. Roč. 7, č. 14, s. 17-23.
  4. ČAPEK, R., 2020. Líný učitel: kompas moderního učitele. Dotisk 1. vyd. Praha: Raabe.
  5. ČSÚ, 2021. Obyvatelstvo ve věku 15 a více let podle nejvyššího dosaženého vzdělání, regionů soudržnosti a krajů. Online. Dostupné z: https://vdb.czso.cz/vdbvo2/faces/cs/index.jsf?page=vystup-objekt&pvo=SLD2100 72-RS2&z=T&f=TABULKA&skupId=4292&katalog=33519&pvo=SLD210072-RS2#fx=0&w=. [citováno 2022-08-24].
  6. ČŠI [Česká školní inspekce], 2022. České školství v mapách: Prostorová analýza podmínek, průběhu a výsledků předškolního, základního a středního vzdělávání. Online. Dostupné z: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Elektronicke-publikace/20 22/Ceske_skolstvi_v_mapach/html5/index.html?pn=127. [citováno 2022-05-15].
  7. FORMANOVÁ, L., M. MÁDR, B. ANDRLÍK a V. HRABALOVÁ, 2021. Factors Influencing the Level of Tax Literacy of Students of Bachelor Study Programmes in Economics at Faculties of Economics. DANUBE. Vol. 12, iss. 4, s. 308-323. Online. Dostupné z: https://doi.org/10.2478/danb-2021-0020. [citováno 2022-05-15]. Přejít k původnímu zdroji...
  8. LEPPER, M. R., D. GREENE a R. E. NISBETT, 1973. Undermining children's intrinsic interest with extrinsic reward: A test of the" overjustification" hypothesis. Journal of Personality and social Psychology. Vol. 28, no. 1, s. 129-137. Dostupné z: https://doi.org/10.1037/h0035519. Přejít k původnímu zdroji...
  9. LUDWIG, P., 2013. Konec prokrastinace: jak přestat odkládat a začít žít naplno. Brno: Jan Melvil Publishing.
  10. MOUČKOVÁ, M., a L. VÍTEK, 2018. Tax Literacy.  Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis. Vol 66, iss. 2, s. 553-559. Online. Dostupné z: https://doi.org/10.11118/actaun201866020553. [citováno 2022-05-15]. Přejít k původnímu zdroji...
  11. NEUMANN, J., S. SIMMRODT a U. GERGS, 2020. Using precourse formative written testing in a pharmacology class greatly increases medical students' performance in final written summative tests. Education Research International. Vol. 2020, ID 6273806, s. 1-8. Dostupné z: https://doi.org/10.1155/2020/6273806. Přejít k původnímu zdroji...
  12. PAVELKOVÁ, I., 2022. Motivace žáků k učení: perspektivy orientace žáků
  13. a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova.
  14. ŘEDINOVÁ, H., 2019. Daňová gramotnost. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Diplomová práce. Dostupné také z: https://is.muni.cz/th/ zzc9a/. [citováno 2022-05-14].
  15. ŘEZANKOVÁ, H., 2011. Analýza dat z dotazníkových šetření. 3., aktualiz. vyd. Praha: Professional Publishing.
  16. VLÁDA ČR, 2022. Programové prohlášení vlády.  Online. Dostupné z: https://www.vlada.cz/cz/programove-prohlaseni-vlady-193547/. [citováno 2022-05-15].

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.