Český finanční a účetní časopis 2017(4):57-86 | DOI: 10.18267/j.cfuc.505
Míra kreativního účetnictví v praxi českých účetních jednotek
- 1 Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta financí a účetnictví, katedra finančního účetnictví a auditingu, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3.
- 2 Deloitte Czech Republic, Karolinská 654/2, 186 00 Praha 8.
Příspěvek přináší přehled dosavadních zahraničních výzkumů v oblasti využívání kreativního účetnictví v praxi za posledních pět let a provádí vlastní výzkum pro vyhodnocení způsobu a míry využívání metod kreativního účetnictví v praxi v České republice. Dotazníkový průzkum se zaměřuje na účetní, controllery, finanční manažery a další finanční profese. Z provedeného průzkumu vyplývá, že nejširší uplatnění nachází volba odpisové a oceňovací metody, využívání dohadných položek a časového rozlišení, leasingového financování nebo poskytování půjček mezi spřízněnými osobami. Obecně se techniky zaměřují více na položky výsledovky a cashflow a méně na rozvahové položky. S metodami se lze setkat nejpravděpodobněji v obchodních společnostech s obratem nad 5 miliard Kč a nejméně u společností ze sektoru služeb s obratem do 200 milionů Kč. Pozitivně vnímá kreativní účetnictví 36 % respondentů a negativně 42 %.
Klíčová slova: Kreativní účetnictví, Manipulace účetních výkazů, Dotazníkový průzkum
The Level of Creative Accounting in the Practice of Czech Accounting Entities
The paper provides overview of existing foreign research in creative accounting in practice over last five years and perform own research to evaluate form and level of use of creative accounting methods in practice in Czech Republic. The questionnaire survey focuses on accountants, controllers, financial managers and other financial professions. The survey shows that the most extensive application is a choice of the depreciation and valuation methods, use of estimated items and accruals, leases or provision of loans between related parties. In general, techniques focus more on items of income statement and cash flow and less on balance sheet items. The methods are most likely to be found in companies with a turnover more than CZK 5 billion, and least likely for service companies with a turnover up to CZK 200 million. 36% of respondents perceive creative accounting positively and 42% negatively.
Keywords: Creative Accounting; Adjustments to financial statements; Questionnaire survey
JEL classification: M41
Zveřejněno: 1. březen 2018 Zobrazit citaci
Reference
- ACFE [Association of Certified Fraud Examiners], 2016. Report to the Nations on Occupational Frauds and Abuse. 2016 Global Fraud Study [online]. [cit. 2. 4. 2017]. Dostupné z: <https://www.acfe.com/rttn2016/docs/2016-report-to-the-nations.pdf>.
- ACL [ACL Services], 2017. 2017 Fraud Survey Results [online]. [cit. 2. 4. 2017]. Dostupné z: <https://www.acl.com/2017/03/2017-fraud-survey-results/>.
- BALACIU, D., BOGDAN, V., MESTER, I., GHERAI, D., 2012. Empirical Evidences of Romanian Auditors' Behavior Regarding Creative Accounting Practices. Accounting and Management Information Systems [online]. Roč. 11, č. 2, s. 213-238. University of Oradea, Romania, 2012 [cit. 20. 03. 2017]. Dostupné z: <ftp://ftp.repec.org/opt/ReDIF/RePEc/ami/articles/11_2_7.pdf>.
- BALACIU, D., BOGDAN, V., FELEAGA, L., POPA, A.L., 2014. "Colorful" approach regarding creative accounting. An introspective study based on the association technique. Accounting and Management Information Systems [online], Roč. 13, č. 4, s. 643-664. [cit. 19. 03. 2017]. Dostupné z: <http://www.cig.ase.ro/articles/13_4_3.pdf>.
- CERNUSCA, L., DAVID, D., NICOLAESCU, C., GOMOI, B. C., 2016. Empirical Study on the Creative Accounting Phenomenon. Studia Universitatis "Vasile Goldis" Arad - Economics Series [online]. Roč. 26, č. 2. [cit. 21. 03. 2017]. doi: 10.1515/sues-2016-0010.Dostupné z: <https://www.degruyter.com/view/j/sues.2016.26.issue-2/sues-2016-0010/sues-2016-0010.xml>.
Přejít k původnímu zdroji...
- EY [Ernst & Young], 2016. Corporate misconduct - individual consequences: 14th Global Fraud Survey. [online]. [cit. 02. 04. 2017]. Dostupné z: <http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/eyglobal-fraud-survey-2016/$FILE/ey-global-fraud-survey-final.pdf>.
- FIBÍROVÁ, J., 2015. Manažerské účetnictví: nástroje a metody. 2. aktualiz. a přeprac. vyd. Praha: Wolters Kluwer.
- GUINEA, F. A., 2016. Study regarding the creative accounting techniques in management accounting. Audit Financiar. Roč. 14, č. 142, s. 1136-1148. doi: 10.20869/AUDITF/2016/142/1136.
Přejít k původnímu zdroji...
- KPMG, 2016. Global profiles of the fraudster: Technology enables and weak controls fuel the fraud [online]. [cit. 02. 04. 2017]. Dostupné z: <https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pdf/2016/05/profiles-of-the-fraudster.pdf>.
- MULFORD, Ch. W., COMISKEY, E., 2005. Creative cash flow reporting: uncovering sustainable financial performance. Hoboken: J. Wiley&Sons.
- OLECKÁ, I., IVANOVÁ, K., 2010. Metodologie vědeckovýzkumné činnosti [online]. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc. [cit. 04. 07. 2017]. Dostupné z: <http://web.ftvs.cuni.cz/hendl/metodologie/41metodologie_vedecko-vyzkumne_cinnosti.pdf>.
- POPESCU, L. M., NISULESCU, I., 2014. Creative accounting versus fraud. SEA-Practical Application of Science [online], Roč. 2, č. 3(5), s. 59-64. [cit. 20. 03. 2017]. Dostupné z: <http://sea.bxb.ro/Article/SEA_5_8.pdf>.
- PwC [PricewaterhouseCoopers], 2016a. Celosvětový průzkum hospodářské kriminality. Zpráva za Českou republiku [online]. [cit. 02. 04. 2017]. Dostupné z: <http://www.pwc.com/cz/cs/hospodarskakriminalita/assets/pdf/global-economic-crime-survey-2016-cz.pdf>.
- PwC [PricewaterhouseCoopers], 2016b. Global Economic Crime Survey [online]. [cit. 02. 04. 2017]. Dostupné z: <http://www.pwc.com/gx/en/economic-crime-survey/pdf/GlobalEconomicCrimeSurvey2016.pdf>.
- SERIOUS FRAUD OFFICE, 2016. Annual Report and Accounts 2015-16 [online]. [cit. 2. 4. 2017]. Dostupné z: <https://www.sfo.gov.uk/publications/corporateinformation/annual-reports-accounts/>.
- TASSADAQ, F., MALIK, Q. A., 2015. Creative Accounting and Financial Reporting: Model Development and Empirical Testing. International Journal of Economics and Financial Issues [online], Roč. 5, č. 2, s. 544-551. [cit. 20. 3. 2017]. Dostupné z: <http://www.econjournals.com/index.php/ijefi/article/view/1047/pdf>.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.